Zdarzyła Ci się awaria serwera? Nie działa Twoja aplikacja lub serwis internetowy? Poniżej znajdziesz kilka podstawowych porad, jakie działania podjąć, aby dowiedzieć się co się stało i spróbować to naprawić. Jako przykład, na potrzeby artykułu, omówimy przypadek awarii serwera odpowiedzialnego za usługi WWW, ale większość rad możez zastosować do awarii dowolnego typu.


Pierwszą rzeczą, którą powinieneś wykonać to zapoznanie się z planem Disaster Recovery. Masz taki plan, prawda?

TAK, MAM!
Odszukaj go i zastosuj się do jego wskazówek. To koniec poradnika 🙂

NIE MAM PLANU DISASTER RECOVERY…
Po przeczytaniu poniższego artykułu i naprawie serwera powinien znaleźć się na liście „do wykonania”. A na razie zabierzmy się do roboty:

Sprawdź, co uległo awarii i kiedy mogło się to stać

Namierzenie przyczyny niedostępności to podstawa. Bez dokładnego sprawdzenia, co nie działa, ciężko to naprawić. Pamiętaj, że scenariuszy awarii jest nieskończenie wiele, a w tym tekście nie zdołamy wspomnieć o wszystkich.

Zaczynijmy od sprawdzenia, czy cały serwis działa prawidłowo i w sposób porównywalny do stanu sprzed wystąpienia problemu. Masz awarię, ale to nie musi oznaczać, że strona w ogóle się nie wyświetli. Należy sprawdzić serwis z poziomu kilku (2-3) przeglądarek internetowych, również w trybie incognito. Tryb ten nie będzie korzystał ze strony zapisanej w pamięci cache. Warto dodatkowo spróbować odwiedzić stronę na urządzeniu mobilnym.

Jeśli strona nie wyświetla się w ogóle, to najczęściej serwer pokaże nam konkretny błąd, który może nieco nakreślić ścieżkę poszukiwań.

Sprawdź czy możesz zalogować się do serwera

Jeśli nie możesz się zalogować, to opowiedz sobie na pytanie czy są inne metody logowania, niż dotychczas wykorzystywane.

Do tej pory logowałeś się po SSH, ale teraz Twój dostęp nie działa.

  • Czy pojawia się jakiś komunikat? Jeśli tak, to jaki?
  • Czy problem występuje tylko u Ciebie? Możesz zalogować się z innego komputera/łącza internetowego?
  • Czy masz dostęp do panelu administracyjnego, zdalnej konsoli lub jakikolwiek alternatywny dostęp? Sprawdź, czy ten dostęp działa.

Jeśli korzystasz z usługi współdzielonej lub hostingu, zwykle oferuje on dostęp do panelu, w którym możesz uzyskać podstawowe informacje o płatnościach i aktywnych usługach. Możesz tam także sprawdzić, czy serwer jest uruchomiony, w jakim jest stanie i najczęściej również odzyskać dostęp do serwera.

Pamiętaj, że nie wszystkie awarie wiążą się bezpośrednio z serwerem. Każda infrastruktura jest podatna na awarie i nawet dzierżawiąc serwer od dużego dostawcy, trzeba liczyć się z możliwą awarią zasilania lub sieci. Odpowiedzialny dostawca usług sprawnie informuje o problemie klientów i usuwa awarie tak szybko, jak to możliwe. Standardem jest, że duże serwerownie publicznie przekazują informacje o tego typu problemach, a następnie regularnie aktualizują status awarii i podają jej przyczynę.

Ustal, czy ktoś inny ma dostęp do serwera

Czy do serwera mają dostęp osoby, które mogły wprowadzić zmiany i w ten sposób wpłynąć na dostępność usług? Może się zdarzyć, że osoby które wprowadzają zmiany nie mają pełnej wiedzy o ich długofalowych skutkach. W razie potrzeby powinny jednak umieć szybko je wycofać lub wskazać dokładny ich zakres. Nie możesz traktować tej informacji jako diagnozy problemu, aczkolwiek może ona się przydać w trakcie poszukiwań.

Jeśli nikt oprócz Ciebie nie ma dostępu do serwera, a Ty nie wprowadzałeś żadnych zmian w ostatnim czasie, sprawdź logi dostępu. Może się okazać, że ktoś niepożądany uzyskał dostęp do Twojego serwera. Jeśli tak właśnie się stało, to zalecamy skorzystanie z pomocy specjalistów. Odnalezienie wszystkich zmian, które mógł wprowadzić atakujący jest bardzo trudnym zadaniem, o którym wiele już napisano w innych źródłach.

Na potrzeby tego posta przyjmijmy, że przyczyną awarii jest błąd aplikacji lub systemu.

Zobacz, jaki błąd pojawia się w logach – czy wiesz, co on oznacza?

Kolejny krok to sprawdzenie kodu błędu w dokumentacji danego oprogramowania, bądź systemu. Jeśli nie udało się go znaleźć, to może skorzystanie z wyszukiwarki internetowej pomoże? Pamiętaj, że nie każdy błąd jednoznacznie wskazuje przyczynę, często jedynie obszar problemu. Prostym przykładem będzie tu „brak dostępu do plików” – może to oznaczać, że plików nie ma, mają zmienioną nazwę lub aplikacji brak odpowiednich uprawnień, by się do nich dostać.

Uwaga! Zanim zaczniemy cokolwiek naprawiać przy użyciu wskazówek znalezionych w internecie, warto zastanowić się czy konfiguracja naszego serwera nie odbiega od tzw. „best practice” i ogólnoprzyjętych standardów dla tego typu serwerów. Jeśli tak jest, to musisz ze zdwojoną ostrożnością podchodzić do wszelkich porad, w tym również i tego wpisu. Przed każdą zmianą zawsze wykonuj kopię zapasową plików.

Dość częstą przyczyną awarii serwera jest zawieszenie się procesów odpowiadających za którąś z usług. W tym wypadku restart przywróci jego działanie. Po restarcie koniecznie zbadaj, dlaczego usługa się zawiesiła, byś mógł wyeliminować tę przyczynę i problem więcej nie występował.

Zadaj sobie pytanie, czy posiadasz backup wszystkich niezbędnych danych

Sprawdź, kiedy została wykonana ostatnia poprawna kopia zapasowa oraz, czy masz do niej dostęp i jesteś w stanie ją przywrócić. W idealnej sytuacji posiadasz backup, który obejmuje najnowsze zmiany, możesz go przywrócić od ręki i problem znika.

Twoja strona jest znów dostępna i możesz spać spokojnie 🙂

Powyższy przypadek, choć niezbyt skomplikowany, pokazuje jak wiele czynności musisz wykonać, by przeanalizować nawet najprostszą awarię.

Jeśli wolisz poświęcić swój czas i energię na biznes, a sprawy techniczne powierzyć specjalistom zawsze możesz zgłosić się do nas. Pomożemy szybko namierzyć przyczynę awarii i rozwiązać problem tak, aby w przyszłości już się nie powtórzył. Potem będziemy doglądać Twoich serwerów, dbać o ich regularne aktualizacje i kopie zapasowe, byś więcej nie musiał w ogóle martwić się tym tematem.